Goederenvervoer over water is een relatief duurzame transportwijze en de nautische sector is een economische factor van betekenis. Het IJsselmeergebied ligt op een strategische positie in het Noord-Europese vaarwegennet. De infrastructuur van sluizen, vaarwegen en havens van het IJsselmeer voldoet na uitvoering van het huidige MIRT tot 2030 aan de rijksdoelen, maar naar de mening van de regio zijn aanvullende maatregelen nodig om de groei van de nautische economie en de scheepsbouw verder te stimuleren. Decentrale overheden en de scheepsbouw rondom het IJsselmeerzien extra kansen voor de zeegaande vloot en voor megajachten, zodra de capaciteit van de sluizen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand is vergroot. In dat kader moet ook nagedacht worden over schaal, de overslagfaciliteiten en de landzijdige ontsluiting van de bestaande havens en werven. Verbeteringen van de infrastructuur vragen echter om grote investeringen en hebben ook grote ruimtelijke consequenties, die uitstijgen boven het lokale of regionale niveau.Juist daarom is afweging op de schaal van het IJsselmeergebied nodig.