‘Jong Bloed in het Blauwe Hart’
Het Blauwe Hart van Nederland, ons IJsselmeergebied, bruist van de ambities en ontwikkelingen op het gebied van natuur, landschap, recreatie, visserij, verstedelijking, energietransitie, zoetwatervoorziening en noem maar op. Om de ambities in het Blauwe Hart in 2050 te kunnen realiseren, is ‘jong bloed’ nodig tot in alle haarvaten van de meer dan 60 betrokken organisaties. Daarom werden mensen vanuit de Agenda IJsselmeergebied uitgenodigd mee te denken over de verjonging van het IJsselmeergebied-netwerk en de aansluiting van de Agenda bij het onderwijs. In een interactieve online try-out met jongeren én mensen die al betrokken waren bij het IJsselmeergebied zijn concrete acties besproken die gaan bijdragen aan het realiseren van de ambities.
De opkomst was hoog, rond de 100 deelnemers hadden zich voor de bijeenkomst aangemeld, waaronder veel jongeren. De jongste deelnemer was 15 jaar, daarnaast waren er veel jongeren tot 30 jaar aangesloten. En de oudste deelnemer was 81! Kortom, een mooie gevarieerde groep.
Inloop
Tijdens de digitale inloop presenteren vier studenten van het Technasium in Lelystad een ecotoilet en mobiel toilet die zij hebben ontworpen in opdracht van de Agenda IJsselmeergebied 2050. De creatief en duurzaam ontworpen toiletten dragen bij aan een gezonde en veilige omgeving voor wonen en recreatie.
Start bijeenkomst
Dagvoorzitter Koen Kaffener (IenW) verwelkomt enthousiast alle deelnemers voor de platformbijeenkomst ‘Jong Bloed in het Blauwe Hart’. Het doel van de bijeenkomst is om samen na te denken over verjonging van de IJsselmeercommunity. Het belooft een inspirerende dag te worden, waarbij netwerken en ontmoeten centraal staan.
De platformbijeenkomst bestond uit een plenair gedeelte met presentaties, onder andere over het gedachtegoed van de Agenda IJsselmeegebied, door Leen Kool (LNV). Dijkgraaf Luzette Kroon en Marije Bosscher van Rijkswaterstaat spraken de deelnemers toe via een videoboodschap. Beiden onderstreepten het belang van het binden van jonge mensen met innovatiekracht en creativiteit aan het IJsselmeergebied met al zijn uitdagende opgaven.
Vervolgens werd in deelsessies ingegaan op verschillende speerpunten, die naar voren zijn gekomen uit een eerdere inventarisatie van kansen om de Agenda IJsselmeergebied 2050 te verbinden met het onderwijs. Met als doel deze speerpunten te vertalen in concrete ideeën en acties.

Marktplaats voor stages en traineeplekken
In een deelsessie over stages en traineeplekken werd gekeken naar hoe jongerenorganisaties kunnen ondersteunen in verjonging van de IJsselmeergebied community. Uit de sessie komen de volgende stappen naar voren:
- Vergroot zichtbaarheid en bekendheid binnen de doelgroep.
- Breng de diverse behoeften van de doelgroep in kaart.
- Creëer inhoudelijke verdieping en concrete mogelijkheden voor jongeren bij alle betrokken organisaties.
- Bouw een vergelijkbaar netwerk als dat van de stroomversnellers op.
Als concrete eerste stap willen de Stroomversnellers eigen kennis en ervaringen delen met de IJsselmeergebied community.

Samenwerking met VO, MBO, HBO en WO
Marten Smit leidt de sessie die ingaat op kansen voor samenwerking met verschillende opleidingsinstellingen. Tijdens de sessie blijkt dat er al veel samenwerking is, het is goed om alle initiatieven bij elkaar te brengen.
Het aanstellen van een coördinator voor samenwerking van onderwijsinstellingen met Agenda IJsselmeergebied 2050 is een concrete eerste stap. Kijk hierbij naar andere voorbeelden, zoals de kenniscommunity in de Zuidwestelijke Delta. De kracht van deze kenniscommunity is dat ze informele en vrijblijvende sessies organiseren. Daarnaast is het goed om naast MBO, HBO en WO ook op het VO te richten, Technasium Lelystad sluit graag aan.

Serious game(s) IJsselmeergebied
Michiel van Lierop (min I&W) licht toe dat de deelsessie over serious games ingaat op het ontwikkelen van een IJsselmeergame voor middelbare scholen. Het doel van de games is om jongeren te enthousiasmeren voor water. De Waterambassadeurs en het Technasium Lelystad geven aan graag mee te willen werken aan het ontwikkelen van de game. Afgesproken wordt dat de partijen onderling contact met elkaar zoeken.
IJsselmeerspel
Floris Groothof vertelt tijdens deze deelsessie over het IJsselmeerspel dat hij in samenwerking met anderen ontwikkelt. Het spel zit nu in de conceptfase. Het IJsselmeerspel is een fysiek kaartspel voor in de klas waarbij leerlingen in de huid kruipen van verschillende partijen en belanghebbenden uit het gebied. Roel Doef nodigt uit om meer informatie over de game te verstrekken aan het Coördinatieteam Agenda IJsselmeergebied en/of een projectteam van de Erfgoeddeal en met het coteam het spel te spelen.

Living Labs
Jeroen Veraart (WUR) leidt deze sessie namens een consortium van kennisinstellingen. De sessie gaat over Living Labs, en op welke wijze de Agenda IJsselmeergebied daarbij aan kan haken. Op dit moment lijken er twee relevante Living Labs in het gebied: Koopmanspolder en de Marker Wadden (waarvan de laatste nog in ontwikkeling is). Jeroen vertelt dat een Living Lab leren, meedenken en meedoen betekent. Waarbij leren centraal staat.
Uit de sessie blijkt dat studenten Living Labs erg interessant vinden. Dit is tevens een onderwerp dat binnen een mogelijke IJsselmeeracademie past. De informele setting van Living Labs wordt door zowel studenten als andere stakeholders als kansrijk gezien. De volgende vervolgstappen en vragen zijn tijdens de sessie naar voren gekomen:
- Over het koppelen aan Marker Wadden en de Koopmanspolder moet nog nader in gesprek worden gegaan.
- Voor het onderzoeken van verdienmodellen kan mogelijk worden aangehaakt bij een werkgroep uit Delft.
- Er bestaat een platform voor het HBO-onderwijs met verschillende initiatieven in en rondom het IJsselmeergebied, zoek hier een koppeling mee.
- Het technasium Flevoland geeft aan graag aan te willen haken bij Living Labs.
- Trek onderwijsinstellingen aan vanuit ‘Talent Kleurt Flevoland’.

Communicatie met jongeren
Elisa Bours (IenW) en Jessica Bakker (student Windesheim) gaan tijdens deze deelsessie in gesprek over de vraag: Hoe kunnen we jongeren bereiken? Jessica koppelt resultaten van een eerder onderzoek terug tijdens de sessie.
De volgende strategieën worden als kansrijk gezien om jongeren te bereiken: Storytelling, serious gaming, influencers, social media (Instagram en Linkedin), via bestaande online jongeren groepen, via het onderwijs. Het is daarbij belangrijk om een heldere boodschap te formuleren: What’s in it for them?
Concrete vervolgstappen zijn:
- Uitzoeken welke online platforms er zijn voor jongeren (denk aan: NIVONjong.nl, online platforms over windsurfen en/of kitesurfen).
- Een eigen Instagram account van de gebiedsagenda met passende content (niet zakelijk).
- Uitzoeken wie mogelijke influencers zijn.
- Stel een focusgroep van jongeren samen.
- Schrijf een vacature uit voor Social Media Manager voor de Agenda IJsselmeergebied 2050.

Thematic interdisiciplinary challenge
Mariet Hefting (UU) gaat tijdens de deelsessie Thematic interdisiciplinary challenge in op een 10-weekse cursus waarbij studenten in gemengde teams aan de slag gaan om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Eén van deze vraagstukken gaat over de toekomst van de landbouw in ondergelopen delta. Een andere groep kijkt naar de identiteit van het IJsselmeer.
Uit de sessie blijkt dat het tijd is voor verandering in de landbouw: minder focus op productie en export, meer focus op ecosystemen die ons voorzien van voedsel. De groep die met de identiteit van het IJsselmeergebied bezig is, koppelt terug dat er veel ambities zijn in het gebied en het de vraag is hoe de natuurfunctie hier binnen past. Ondanks de vele ambities ontbreekt het aan een visie. De studenten zouden graag meer toelichten tijdens een presentatie aan het coördinatieteam IJsselmeeragenda. Roel Doef geeft aan graag op dit aanbod in te gaan.
Open spaces
De laatste deelsessie is een ‘open space’. Sjoerd Haitsma (Wing) gaat met deelnemers in gesprek over onderwerpen die niet onder eerdergenoemde deelsessies vallen. De deelnemers kunnen hierbij zelf onderwerpen aandragen.
Tijdens de sessie zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen:
- Participatie van de geografische minderheid in het IJsselmeergebied.
- Smart mobility – autonoom varen verder helpen. Het is tevens een kans voor het onderwijs om hier kennis op te ontwikkelen.
- De natuur en weidsheid van het IJsselmeer moet gekoesterd worden. Zorg ervoor dat het geen afvoerputje wordt.
Overige opmerking en ideeën
- Zet een IJsselmeer Academy op. Dit is een platform waar kennis en ontwikkelingen uit het gebied worden gebundeld en gedeeld. Kijk hierbij naar andere voorbeelden zoals de Waddenacademie en Amsterdam Green Campus. Zoek naar een structuur die passend is bij het gebied.
- Houd een dergelijke community informeel en laagdrempelig, zoals de Kenniscommunity van de Zuidwestelijke Delta.
Zeepkist
Vast onderdeel van de Platformbijeenkomsten is ‘de zeepkist’: voor iedere deelnemer de gelegenheid om in 1 minuut een belangrijk onderwerp te pitchen.
- Studenten van de Universiteit van Utrecht doen onderzoek naar toekomstige dijkversterking. Ze vragen de deelnemers om hiervoor de volgende vragenlijst in te vullen.
- FLORON werkt aan het voor de lange termijn vastleggen en publiceren van kennis over de Nederlandse wilde flora. Suggestie is om een vrijwilliger de flora en fauna van het gebied vast te laten leggen.
Hoe verder?
Om jongeren en het onderwijs goed te betrekken bij de uitvoer van de ambities van AGIJ2050 is visie en een structurele planning en funding nodig. Daarom heeft het coördinatieteam AGIJ2050 er inmiddels mee ingestemd om speciale aandacht te richten op het formuleren van een projectplan met een doorkijk naar de komende 10 jaar en op communicatie met jongeren. Daarnaast zal worden geprobeerd de overige thema’s aan te laten sluiten bij bestaande projecten.